zaterdag 4 oktober 2014

Animatie filmpje

Hallo mensen,

Voor de tweede opdracht moesten we een animatiefilmpje maken over het thema feest.
Dit deden we in 4-tallen, mijn groepje bestond uit:
Ronella, Bart, Romy & ik.  
Het was niet zomaar een filmpje, maar het was een filmpje van alleen maar foto's. 
Een Stop-Motion filmpje.
Nu begin je natuurlijk niet gelijk te filmen als je een film maakt,
maar je begint natuurlijk eerst met even lekker brainstormen over wat je wilt maken.
Het thema hadden we al, dat was feest. 

Brainstormen
Uiteindelijk na wat overleg kwamen we op het idee om de schaduw te gebruiken,
dit geeft namelijk een mooi effect, en het is origineel vonden we. 
Even om te kijken hoe het was maakten we een paar testfoto's 

Testfoto 

Hier waren de ballonnen niet goed zichtbaar, dus hebben we besloten ze in te kleuren voor de duidelijkheid.
Het verhaal wat we bedacht hadden is dat de schaduw een stel ballonnen heeft in haar handen. 
Maar dat ze ineens wegwaaien, en dan in de lucht gaat er eentje kapot, en die komt dan weer naar beneden in de handen van de schaduw.


Daar gaat onze ballon

Work in progress.

Een vogel prikt de ballon lek!
De kapotte ballon komt weer bij de schaduw.

Dit is het uiteindelijke filmpje geworden.


Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Het maken van een kort animatiefilmpje
Naam student:  Niels Stoffer

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten
 en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. 
Je mag jezelf voor elke component een waardering geven
 (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Door middel van ballonnen heb ik een afscheid en een hereniging gemaakt tussen een ballon en een kind die de ballon vast had.






vorm
Ik heb diverse beeldaspecten gebruikt, waaronder het begrip perspectief. Mijn foto’s zijn vrijwel allemaal van bovenaf genomen, om op die wijze diepte te scheppen. Ook heb ik de kadrering nadrukkelijk duidelijk gemaakt. De kadrering is voornamelijk de lucht en de wolken.






materie
De materie die ik heb gebruikt om ons filmpje te verwezenlijken is stoepkrijt, een camera, een laptop en een model die de schaduw creëert, en daarbij had ik natuurlijk de hulp van de zon nodig!





beschouwing
Ik heb niet zozeer concreet beeldmateriaal gebruikt. Ik heb wel het filmpje op HUBL bekeken om te zien hoe het werkt. Vervolgens heb ik samen met de groep een idee bedacht en deze uitgewerkt. Het idee kwam in ons op omdat wij samen naar het dakterras gingen om het idee te bedenken, en het vervolgens in ons te binnen schoot dat wij de zon goed konden gebruiken bij het projecteren van ons animatiefilmpje.





werkwijze
Ik had nog niet eerder met deze techniek gewerkt. Ik heb vroeger weleens met stoepkrijt gewerkt, maar dan niet in dit verband. Ik heb ontdekt dat je door middel van diverse, veel op elkaar lijkende, foto’s achter elkaar te laten plakken, je een animatiefilmpje kan maken dat lijkt op een aaneen lopend geheel.





onderzoek
Op de foto’s onder deze reflectie zijn diverse stappen in het werkproces te zien waardoor het resultaat er is zoals op het filmpje te zien is. De keuze is voornamelijk gevallen omdat wij als groep zijnde juist out-of-the-box wilde denken. Dat wil zeggen dat wij als enige naar buiten zijn gegaan om natuurlijkheden te gebruiken voor ons filmpje.





eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind dat wij een origineel animatiefilmpje hebben gecreëerd dat niemand anders heeft gedaan. Het gebruik van de zon was heel leuk, omdat we af en toe niet verder konden omdat de zon simpelweg eventjes niet scheen.


Wat kon beter? Waarom?

Het filmpje mocht wel iets langer en ietwat vloeiender overlopen, dus eigenlijk hadden we meer foto's nodig


Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. 
Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.



~ Meester Niels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten