Hallo mensen,
Voor de tweede opdracht moesten we een animatiefilmpje maken over het thema feest.
Dit deden we in 4-tallen, mijn groepje bestond uit:
Ronella, Bart, Romy & ik.
Dit deden we in 4-tallen, mijn groepje bestond uit:
Ronella, Bart, Romy & ik.
Het was niet zomaar een filmpje, maar het was een filmpje van alleen maar foto's.
Een Stop-Motion filmpje.
Nu begin je natuurlijk niet gelijk te filmen als je een film maakt,
maar je begint natuurlijk eerst met even lekker brainstormen over wat je wilt maken.
Het thema hadden we al, dat was feest.
Brainstormen |
Uiteindelijk na wat overleg kwamen we op het idee om de schaduw te gebruiken,
dit geeft namelijk een mooi effect, en het is origineel vonden we. Even om te kijken hoe het was maakten we een paar testfoto's
Testfoto |
Hier waren de ballonnen niet goed zichtbaar, dus hebben we besloten ze in te kleuren voor de duidelijkheid.
Het verhaal wat we bedacht hadden is dat de schaduw een stel ballonnen heeft in haar handen.
Maar dat ze ineens wegwaaien, en dan in de lucht gaat er eentje kapot, en die komt dan weer naar beneden in de handen van de schaduw.
Daar gaat onze ballon |
Work in progress. |
Reflectieformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving: Het maken van een kort animatiefilmpje
Naam student: Niels Stoffer
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten
en geef ook
duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan.
Je mag jezelf
voor elke component een waardering geven
(1 = lage waardering, 5 = hoge
waardering), maar dat hoeft niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Door
middel van ballonnen heb ik een afscheid en een hereniging gemaakt tussen een
ballon en een kind die de ballon vast had.
|
|||||
vorm
|
Ik heb
diverse beeldaspecten gebruikt, waaronder het begrip perspectief. Mijn foto’s
zijn vrijwel allemaal van bovenaf genomen, om op die wijze diepte te
scheppen. Ook heb ik de kadrering nadrukkelijk duidelijk gemaakt. De
kadrering is voornamelijk de lucht en de wolken.
|
|||||
materie
|
De materie
die ik heb gebruikt om ons filmpje te verwezenlijken is stoepkrijt, een
camera, een laptop en een model die de schaduw creëert, en daarbij had ik
natuurlijk de hulp van de zon nodig!
|
|||||
beschouwing
|
Ik heb
niet zozeer concreet beeldmateriaal gebruikt. Ik heb wel het filmpje op HUBL
bekeken om te zien hoe het werkt. Vervolgens heb ik samen met de groep een
idee bedacht en deze uitgewerkt. Het idee kwam in ons op omdat wij samen naar
het dakterras gingen om het idee te bedenken, en het vervolgens in ons te
binnen schoot dat wij de zon goed konden gebruiken bij het projecteren van
ons animatiefilmpje.
|
|||||
werkwijze
|
Ik had nog
niet eerder met deze techniek gewerkt. Ik heb vroeger weleens met stoepkrijt gewerkt,
maar dan niet in dit verband. Ik heb ontdekt dat je door middel van diverse,
veel op elkaar lijkende, foto’s achter elkaar te laten plakken, je een
animatiefilmpje kan maken dat lijkt op een aaneen lopend geheel.
|
|||||
onderzoek
|
Op de
foto’s onder deze reflectie zijn diverse stappen in het werkproces te zien
waardoor het resultaat er is zoals op het filmpje te zien is. De keuze is
voornamelijk gevallen omdat wij als groep zijnde juist out-of-the-box wilde
denken. Dat wil zeggen dat wij als enige naar buiten zijn gegaan om
natuurlijkheden te gebruiken voor ons filmpje.
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind
dat wij een origineel animatiefilmpje hebben gecreëerd dat niemand anders
heeft gedaan. Het gebruik van de zon was heel leuk, omdat we af en toe niet
verder konden omdat de zon simpelweg eventjes niet scheen.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Het
filmpje mocht wel iets langer en ietwat vloeiender overlopen, dus eigenlijk hadden we meer foto's nodig
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron.
Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Plaats
hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders
op je blog staat.
|
~ Meester Niels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten