Hallo mensen,
De titel zegt al genoeg volgens mij. De bedoeling was dat we een zo gek mogelijk masker gingen maken voor deze opdracht. Dit masker moest niet zomaar een masker zijn, maar een masker wat door narren werd gedragen. Het masker moest van papier-maché zijn en ook grappig.
De titel zegt al genoeg volgens mij. De bedoeling was dat we een zo gek mogelijk masker gingen maken voor deze opdracht. Dit masker moest niet zomaar een masker zijn, maar een masker wat door narren werd gedragen. Het masker moest van papier-maché zijn en ook grappig.
Ik begon met een vorm voor het papier-maché, hier ging ik verder omheen.
Erg veel foto's van het proces heb ik niet, omdat je van papier-maché nogal vieze handen krijgt.
Vorm van het masker |
Hier zie je de mond, en z'n narren muts.
Wat details erbij |
Hier heeft hij een neus en ogen erbij gekregen.
Eindresultaat |
Dat is een grote neus! |
Mijn masker! |
Helemaal af! |
Reflectieformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving: Masker maken van papier-maché van een nar
naam student: Niels Stoffer
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten
en geef ook
duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan.
Je mag jezelf
voor elke component een waardering geven
(1 = lage waardering, 5 = hoge
waardering), maar dat hoeft niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
De inhoud
van de opdracht was om een masker te maken van papier-maché, dit moest een
grappig narrenmasker zijn. Ik heb de inhoud verwerkt door het masker niet
heel serieus eruit te laten zien, maar met een hele grote mond en een grote
neus heb ik het geprobeerd grappig te maken.
Ik had
persoonlijk geen associaties bij het onderwerp, ik heb me nooit verdiept in
narren uit de middeleeuwen, ik weet alleen dat ze altijd alles mochten
zeggen, omdat niemand ze serieus nam.
|
x
|
||||
vorm
|
Ik ben
veel aan de slag gegaan met de vorm en kleur. De kleur is belangrijk omdat
het vrolijk moet overkomen, en de vorm geeft de grappige uitdrukking aan het
gezicht.
|
x
|
||||
materie
|
Ik heb met
papier-maché gewerkt. Ik vind dit persoonlijk een heel leuk materiaal om mee
te werken, omdat je er goed vormen mee kan inbrengen, zoals de grote neus. Het
leek me wel beter om het eindresultaat te schilderen i.p.v. met papier
eroverheen, want dat word toch minder mooi. Maar doordat we weinig tijd
hadden kon dat helaas niet.
|
x
|
||||
beschouwing
|
Ik heb me
laten inspireren door verschillende foto’s die ik heb gevonden op internet. Daar
zag je duidelijk dat narren vaak een muts op hadden met belletjes eraan, dus
dat leek me goed om erin te verwerken. Het voorbeeld van de leraar heeft me geholpen
met hoe we het materiaal konden gebruiken om tot een goed resultaat te komen.
Hij liet zien hoe je bijvoorbeeld gemakkelijk een neus kon maken door een
bolletje op te plakken, en er vervolgens overheen te gaan met wat stroken. Dit
heb ik vooral gebruikt bij de ogen en de neus.
|
x
|
||||
werkwijze
|
Ik heb
vaker met dit materiaal gewerkt op de basisschool. Maar daar begonnen we
eigenlijk altijd met een ballon, omdat dat een gemakkelijke ondergrond is
voor papier-maché, maar ik vond het leuker met papier als ondergrond want
daar kon je zelf meer de vorm bepalen. Het gene wat ik lastig vond is vooral
het aan elkaar maken van verschillende componenten, zoals de muts. Dat was
lastig om aan het masker vast te maken.
|
x
|
||||
onderzoek
|
Ik begon
met de betekenis, door te kijken wat het masker moest uitstralen. Daarna begon
ik met het materiaal te pakken, en te kijken hoe ik dat het beste kon toepassen
door wat te experimenteren. Vervolgens begon ik met wat vormen toe te passen,
zoals de vorm van het masker en de muts te maken. Tijdens het maken van het
masker bleef ik kijken of de betekenis nog goed over kwam, of dat het masker
te serieus zou gaan worden.
|
x
|
||||
eindoordeel:
|
4
|
|||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de
grappige boodschap geslaagd, ik vind dat het masker goed op een nar lijkt,
door de verschillende componenten zoals de muts en de neus. Daardoor vind ik
dat het grappig over komt.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Het ‘inkleuren’
van het masker kon netter, maar doordat we niet zoveel tijd hebben is het
lastig om alles perfect te maken.
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron.
Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Plaats
hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders
op je blog staat.
|
Dit is een foto van een nar,
die heb ik gebruikt als inspiratie. De muts is hier het grootste kenmerk,
daarom heb ik ook gekozen om die muts na te maken.
|
~ Meester Niels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten